TeMaNKu

Sunday, March 6, 2011

SiaPakaH JoDoHkU..??

Assalam semua..selamat pagi..awl2 pg den dh kne update lau ptng2 kng dh mls..ari nie kita story psl jdoh la..kwn2 den semua pakat nk brtunang dh..den jer yg msih solo g..
nsb la..nk wat cm mna..owng dh xcntik..mna de owng nk..;(jom la kita layan lagu wali band-cari jodoh..tapi den xla TERDESAK sngt..muda g..enjoy my life..;)

Apa salahku apa salah ibuku
Hidupku dirundung pilu
Tak ada yang mau dan menginginkan aku
Tuk jadi pengobat pilu
Tuk jadi penawar rindu
Tuk jadi kekasih hatiku

Timur ke barat selatan ke utara
Tak juga aku berjumpa
Dari musim duren hingga musim rambutan
Tak kunjung aku dapatkan
Tak jua aku temukan
Oh tuhan inikah cobaan
ops..poyo tol den nie..sowi yer..;)


Apa salahku apa salah ibuku
Hidupku dirundung pilu
Tak ada yang mau dan menginginkan aku
Tuk jadi pengobat pilu
Tuk jadi penawar rindu
Tuk jadi kekasih hatiku


Siapakah jodoh ku..??& Indahnya CInta itu..
Setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan.
Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah.
Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu..
Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki,jodoh dan maut sejak azali lagi..
kadang2 timbul di benakku persoalan.Siapakah jodohku?.
Aku pernah bertanya pada diri...mana satu pilihan hati, orang yg sygkn aku @ yg aku sayang?setelah difikirkan..Jawapannya..dua2 bukan..
Pilihan hati aku adalah yg sayangkan aku kerana Allah..
Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?
Jawapannya...Yg paling tahu hanya Allah..kerana hnya Allah mampu membaca hati hambaNya.Dan keikhlasan krn Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjolkan oleh seseorang tu..Jatuh cinta perkara biasa...
Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu...
Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai..
Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya...
Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yg bukan haknya, yg bkn milik dia. Mencintai seseorang xsemestinya memilikinya.

Dlm Islam, kita dah diajar utk saling mencintai antara satu sama lain sprti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dgn lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas2 ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas2 syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kita renungkan, kita mengenali seorang insan yg amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya.
Ditakdirkan jodohnya dgn insan lain, kita pula dgn yg lain.. Tetapi itu x bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama2 mencari redha Allah.. Kita dan dia masih blh sama2 bekerjasama utk mencari redha Allah..
Penting ialah kita kena perjelaskan pd diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu krn kita jatuh cinta kpd Pencipta dia. Kita bg tau pd diri kita yg kita mencintai Allah, krn itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yg kita cintai dan sygi termasuk mak ayah adalah krn mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang @ sesuatu, beri tahu pd diri sendiri berulangkali yg kita benci sekian2 hal krn Allah semata-mata..kita perlu ingat yg hati kita ni walaupun dlm dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu utk mengawalnya.. Hanya Allah yg blh memegangnya.. Sebab tu kita kena dekatkan diri dgn Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh2 hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dlm hati kita, itulah nikmat lazatnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dgn manusia. Krn tentulah pegalaman bercinta dgn lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dgn lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hnya mereka yg pernah merasai sahaja yg mampu mengerti...
Slps membaca artikel ni baru aku mengerti siapapun jodoh yg Allah hantarkan untukku..aku terima dgn hati yg redha.. x mustahil dia adalah orang yg aku benci... dan x mustahil dia adalah org yg aku syg..jika jodoh ku adalah lelaki yg aku benci, lantaran kelemahan yg ada pada dia, aku perlu ingat bahawa aku juga x sempurna..dan bahawa dlm diri setiap insan telah Allah ciptakan dgn kelebihan masing2. Dan mungkin aku ada kekuatan yg dpt mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin aku sahaja yg mampu mencungkil kelebihan yg ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yg aku perlukan yg satu dunia tak mampu bagi pd diriku. Aku harus belajar mengerti setiap pemberian Allah dan belajar utk mensyukuri nikmat
Nya..Alhamdulillah.


p/s:siapa yer...??yg akan dok disebelah den 6t..??Ya Allah temukan lah den dgn owng yg trbaek..Amin..;)

2 comments:

  1. Setiap org ada jodoh sendiri. Cepat @ lambat sahaja. Klu lmbt,mgkn belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang.
    Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat.So, jgn berputus asa..All the best my Stileto!

    ReplyDelete
  2. hehehe..yups miss..10Q 4 advice n 10Q sudi bca blog sya..ayt last 2 sya xkn lupa smpai ble2..
    kenangan 2...ble tgk ceta 2 msty ingt miss..;)

    ReplyDelete

awek cun @ ensem boy kata..: